Posted by: thrulife | May 31, 2015

Jalan-jalan Swiss – 10

Mari melawat Jungfrau.

Interlaken

Hari ni aku nak ke Jungfrau. Jungfrau terletak di canton Bernese Oberland. Dari Zurich nak ke Jungfrau mengambil masa dalam 3 jam lebih. Jadi jika nak ke Jungfrau dinasihatkan keluar pagi2. Masa paling sesuai nak ke Jungfrau adalah ketika cuaca terang sebab permandangan di Jungfrau sangat spectacular waktu cuaca cerah. Kalau mendung atau hujan, kabus tebal akan menyelimuti Jungfrau, jadi tak berapa nampak seluruh kawasan pergununngan Jungfraujoch tu.

Aku bangun pagi2. Pkl 9 am aku dah siap2 nak keluar (pagi la sangat pkl 9am tu…). Aku menuju ke Main Hb untuk breakfast. Nasi yang Mr Imad tu aku dah makan pagi2 tadi. Lapar betul. Mungkin sebab banyak berjalan dan tak makan heavy berhari-hari, aku jadi cepat lapar. Hotel tempat aku tinggal  ada sediakan breakfast tapi mahal sangat sebab satu meal breakfast dalam 17 franc atau bersamaan lebih kurang MYR60.

Macam biasa aku beli Croissant dan air mineral. Hotel tempat aku tinggal takde sediakan kettle. So memang terpaksa berbelanja beli air mineral setiap hari. Jenuh sangat…kalau instant coffee atau cereal 3in1 tu pun takde gunanya sebab takde bekalan air panas.

So aku naik regional train dari Main Hb menuju ke Bern. Bern adalah pusat pentadbiran kerajaan Swiss. Dulu aku ingat Zurich adalah pusat  kerajaan Swiss, tapi rupa2nya di Bern. Nampaknya Zurich lebih famous dari Bern. Dari Bern aku naik train menuju ke Interlaken OST. Perjalanan menggunakan train melalui Lake Thun and Lake Spiez. Sangat lah cantik permandangan kat sini. I managed to snap a videocam of my journey here. Mind you that I am not so good with video editing so here is the best from me 😉

The turqoise reflection of the lake was so stunning. Dalam train pulak tak ramai penumpang. Best la nak snap photo. Kejap sebelah kiri, kejap sebelah kanan. Hehe..gayat sungguh.

Dari Zurich Hb ke Bern mengambil masa lebih kurang 1 hour. Dari Bern ke stesen Interlaken OST mengambil masa dlm 50 minit. Seterusnya dari Interlaken OST ke stesen Lauterbrunnen mengambil masa dalam 20 minit. Di sini (Lauterbrunnen) aku turun untuk membeli tiket naik ke Jungfraujoch.

JAdual train and jangkamasa perjalanan dari satu stesen ke stesen berikutnya

Jadual train and jangkamasa perjalanan dari satu stesen ke stesen berikutnya.

Tiket naik ke Jungfraujoch lebih kurang RM600. Not cheap ok. Cable car / train ke Jungfraujoch tak terima Swiss pass. Jadi, memang kena beli tiket lain ok.


Leave a comment

Categories