Posted by: thrulife | May 13, 2015

Jalan2 Swiss – 7

Makan2 Zurich – Hiltl Restaurant

Sampai di Zurich Hb (main Hb), aku naik train ke Oerlikon station untuk berjumpa dgn kawan aku. Dari Main Hb ke Oerlikon mengambil masa lebih kurang 10 minit by train. Janji pukul 7.45, sampai 8.30 tak nampak bayang. Aku call kawan aku. Rupanya dia tunggu di platform 1 , aku pulak di platform 8. Mana nak jumpa. Oerlikon station ni agak besar, so kalau berjanji lain kali kena specific sikit kat platform mana nak meet up.

So dari Oerlikon station we walked to a Malaysian restaurant dekat Franklinstrasse 6, tapi malangnya kedai tu tutup pulak. Takde rezeki nak makan makanan Malaysia. Kami berjalan ke sebuah vegetarian restaurant, Hiltl di Sihlstrasse 28. Dekat 10 minit jugak la berjalan ke sana. Anyway it was a nice walk sebab cuaca nyaman je.

Menu di Hiltl ni adalah fully vegetarian. Restaurant ni 2 tingkat. Tingkat bawah menghidangkan makanan buffet style dan tingkat atas adalah ala carte menu. They have a wide range of vegetarian food in their buffet. Kebanyakannya makanan dari belah India. Ada briyani rice, potato, samosa, seaweed salad, onion ring, corn, bread etc. Lepas ambil makanan, kena timbang dulu berapa  berat makanan yg customer ambil. So, customer kena bayar based on berat makanan yg diambil. Bagus cara mcm ni, takde la membazir tak tentu pasal mcm kat Malaysian kan..Untuk mengetahui lebih lanjut lokasi retaurant dan menu, boleh la visit http://www.hiltl.ch/en/contact/. Please be warned, that the restaurant can be quite pack on Saturday.

below-haus4

Hiltl Haus. Gambar ehsan dari Hiltl.ch

The dinner was good, We stayed until 10.30 pm, and the shop was almost closed. After dinner we walked all the way to the main Hb. Waktu ni dah gelap. Tapi Zurich ni agak selamat sebab kadar jenayah memang amat rendah di sini. Train pulak beroperasi 24 hours jadi aku tak perlu rushing to go back to hotel.

I was told by my friend that orang2 Swiss ni kalau Sabtu dan Ahad mereka akan lepak dekat train station atau airport. Kelakar kan…sebabnya, kebanyakan premis perniagaan seperti malls akan tutup awal hari Sabtu dan tutup sepenuhnya hari Ahad. Jadi kebanyakan mereka hang out di station atau airport sebab these are the hang out place selain dari clubs yang banyak terdapat di sekitar Zurich. Tempat shopping mereka sekitar Banhofstrasse is a dead area pada weekend sebab kedai2 tutup pada hari Ahad. Berlainan dengan Malaysia, shopping malls are jam pack on weekends kan…

Aku sampai hotel pkl 12.30 mlm. Melampau kan…tapi aku tak rasa risau lansung walaupun hari dah gelap. Sebab train station tu hanya sepelaung je dari hotel aku. Infact, aku boleh nampak tingkap bilik hotel aku dari train station.

TBC,,,

Leave a Reply

Categories

